تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی تی سی ال شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد
loader

۲۲ فروردين ۱۴۰۲

red-circle

خرید ماشین لباسشویی

امروزه یکی از پرکاربردترین وسایلی که در منزل استفاده می شود ماشین لباسشویی است. از آنجایی که تمیزی و شستشوی لباسها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بهتر است در هنگام خرید ماشین لباسشویی تا حدودی از ویژگیهای این محصول اطلاع داشته باشید. از طرفی،  تنوع مدل و قیمت این محصول در بازار ممکن است شما را در هنگام خرید با چالش مواجه کند. دراین مقاله قصد داریم گام به گام شما را در خرید ماشین لباسشویی همراهی کنیم. با ما باشید.

گام اول: ماشین لباسشویی با چه ظرفیتی برای شما مناسب است؟

ظرفیت شستشو

ظرفیت شستشوی محصول یک پارامتر مهم است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.

  • اگر شما در یک خانواده کم جمعیت زندگی می کنید و یا میزان شستشوی لباس کمی دارید، یک ماشین لباسشویی با ظرفیت 6 کیلوگرم برای شما کافی است.
  • چنانچه میزان شستشوی شما در طول هفته زیاد است و یا در یک خانواده پر جمعیت زندگی می کنید بهتر است یک ماشین لباسشویی با ظرفیت 8 کیلو و بالاتر را انتخاب نمایید.
راهنمای خرید ماشین لباسشویی

میزان شستشوی روزانه

نکته ای که باید در نظر بگیرید این هست که هر چند وقت یکبار قرار هست از ماشین لباسشویی استفاده کنید. اگر شستشوی روزانه دارید، یک محصول با ظرفیت پایین هم می تواند برای شما مناسب باشد، اما اگر شستشوی لباسهای شما یکبار در هفته انجام می شود، محصولی با ظرفیت بالاتر برایتان کارآمد خواهد بود.

جدول زیر در انتخاب ظرفیت مناسب به شما کمک می کند.

تعداد اعضای خانوادهظرفیتنمونه البسه
1 یا 2 نقر6 کیلوگرم دو پیراهن
دو شلوار جین
یک ملحفه
دو حوله‌ کوچک
دو روبالشی
3 نفر7 کیلوگرم سه پیراهن
سه شلوار جی
یک ملحفه
دو حوله‌ کوچک
دو روبالشی
4 نقر8 کیلوگرم چهار پیراهن
سه شلوار جین
یک ملحفه
سه حوله‌ کوچک
سه روبالشی
5 نفر و بیشتر9 کیلوگرم به بالاسه پیراهن
سه شلوار جین
دو ملحف
شش حوله‌ کوچک
شش روبالشی

گام دوم: نوع ماشین لباسشویی را انتخاب کنید.

به طور کلی ماشین های لباسشویی به دو دسته درب از جلو و درب از بالا تقسیم بندی می شوند.

ماشین های لباسشویی درب از بالا

درب ورود و خروج لباس و کلیدهای تنظیمات در این نوع از ماشین های لباسشویی در قسمت  بالای دستگاه قرار دارند. داخل دستگاه، دیگ یا درام عمودی، برای شستشوی لباسها وجود دارد که نحوه کار آن مشابه دستگاه های درب از جلو است. کیفیت شستشوی این محصولات متوسط بوده و معمولا  سر و صدای بیشتری در هنگام شستشو ایجاد می کنند. قیمت این مدلها نسبت به مدلهای درب از جلو پایین تر و میزان مصرف آب در آنها بیشتر است.

ماشین های لباسشویی درب از جلو

در طراحی این نوع از محصولات درب در قسمت جلو و کلیدها و ناب دستگاه بر روی پنل جلوی دستگاه قرار دارد. درام دستگاه به صورت افقی طراحی شده و نحوه عملکرد آن، چرخش و ضربه زدن به لباسها است. این نوع از ماشین های لباسشویی گران تر از مدلهای درب از بالا هستند اما میزان مصرف انرژی در آنها بسیار پایین تر بوده و سر و صدای کمتری در هنگام شستشو ایجاد می کنند.

گام سوم: انوع موتور

معمولا موتور ماشین های لباسشویی بر اساس نیروی انتقالی درام به دو دسته تسمه ای و بدون تسمه تقسیم می شود.

موتور بدون تسمه (Direct Drive)

در این نوع مدل ‌ها به جای اینکه موتور در پایین محفظه قرار بگیرد و با تسمه محفظه را به گردش در آورد، در پشت آن قرار گرفته و مستقیما و بدون واسطه این کار را انجام می‌دهد. به دلیل حذف تسمه این مدلها داری صدا و لرزش بسیار کمی هستند و طول عمر بالایی دارند. در صورت بروز خرابی، هزینه تعمیرات برای مدلهای بدون تسمه بالاتر از سایر مدلها است. ماشین های لباسشویی بدون تسمه یا Direct Drive عموما دارای قیمت بالاتری هستند.

موتور تسمه ای (Belt Drive)

نوع دیگر موتورهای ماشین  لباسشویی موتورهای تسمه ای یا Belt Drive هستند. مزیت این نوع موتورها علاوه بر قیمت مناسب، سادگی سیستم آنها است که به راحتی قابل تعمیر و یا تعویض است و از نظر بالانس شدن کمترین ایراد را دارد. استفاده از موتورهای تسمه ای در دنیا بسیار رایج است و امروزه اکثر ماشین های لباسشویی موجود در بازار دارای موتور تسمه ای هستند. موتورهای یونیورسال، اینورتر و BLDC نیز می توانند در گروه موتورهای تسمه ای قرارگیرند.

موتورهای Universal

این نوع موتورها هم با جریان متناوب (AC) و هم با جریان مستقیم (DC) کار می کنند. موتورهای یونیورسال در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. مزیت این نوع از موتورها، سرعت بالا در دور خشک کن و امکان کنترل سرعت دستگاه با کنترل ولتاژ است.

موتورهای اینورتر

موتورهای اینورتر تسمه ای با کنترل دقیق و خودکار جریان برق، موجب بهینه‌سازی و کنترل بهتر حرکت درام، کاهش مصرف انرژی و کاهش صدا و لرزش می گردند. از سایر مزایای این نوع موتورها می توان به حفظ تعادل بهتر و طول عمر بیشتر محصول اشاره کرد.

موتورهای BLDC Inverter (بدون جاروبک)

طراحی این موتورها به گونه ای است که برای عملکرد به قطعه جاروبک نیاز ندارند بنابراین قادر هستند حداکثر توان را با حداقل مصرف برق فراهم کنند، ‌در نتیجه مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش داده و طول عمر بیشتری نیز دارند. تکنولوژی موتورهای BLDC از جدید ترین تکنولوگی های روز در دنیا است که دائما در حال بروز رسانی می باشد. در آینده بخش قابل توجهی از مدلهای ماشین های لباسشویی از این تکنولوژی بهره خواهند برد.

گام چهارم: ویژگی های ماشین لباسشویی

علاوه بر مواردی که تا اینجا اشاره شد، ماشین های لباسشویی دارای ویژگی های مختلفی هستند که دانستن آنها به شما در انتخاب یک محصول مناسب کمک می کند.

سرعت چرخش موتور در دور خشک کن

سرعت چرخش موتور ماشین لباسشویی با واحد دور بر دقیقه (RPM) اندازه گیری می شود. سرعت چرخش دور خشک کن معمولا  از 800 تا 1400 دور بر دقیقه قابل تغییر است و هر چه سرعت چرخش یا دور در دقیقه در یک دستگاه بالاتر باشد قدرت خشک کردن آن بالاتر است. سرعت دور خشک کن در اکثر ماشین های لباسشویی بر اساس جنس لباس و میزان خیسی آن قابل تنظیم است.

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

کنترل پنل

کنترل پنل ماشین های لباسشویی درب از جلو عموما از دو بخش کلید انتخاب برنامه (Knob) و نمایشگر (Display) تشکیل شده است. نمایشگرها معمولا در انواع LED و LCD هستند که اطلاعات برنامه های شستشو مثل مدت زمان شستشو، دور خشک کن، دمای آب و … را نمایش می دهند. به کمک ناب دستگاه شما می توانید به راحتی برنامه شستشو را انتخاب نمایید. با توجه به اینکه استفاده از ناب دستگاه به دفعات صورت می گیرد، لازم است در انتخاب ماشین لباسشویی دقت کنید که ناب از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

برچسب رتبه انرژی

برچسب رتبه انرژی از موارد بسیار با اهمیت در هنگام خرید لوازم خانگی محسوب می شود. این برچسب دارای هفت ردیف به شکل فلش است که از بالا به پایین طیف رنگی سبز تا قرمز تیره دارد. این دسته بندی از A تا G صورت گرفته که A نشان دهنده کمترین میزان مصرف و G نمایشگر بیشترین میزان مصرف است.  بر روی برچسب رتبه انرژی اطلاعاتی مثل میزان مصرف آب، برق و صدای دستگاه نمایش داده می شود. بر روی برخی از جدید ترین مدل‌ های ماشین لباسشویی ممکن است رتبه‌ بندی‌ های A+، A++ و A+++ درج گردد که نشان دهنده بالاترین کارایی دستگاه است.

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

گام پنجم: قابلیت ها و برنامه های کاربردی شستشو

تنوع برنامه های شستشو به شما این امکان را می دهد تا بهترین برنامه را بر اساس نوع لباس انتخاب کنید تا لباسها با کیفیت بهتر و بدون آسیب دیدن شسته شوند. در ماشین های لباسشویی جدید علاوه بر برنامه های شستشو فناوری های دیگری نیز برای کاربران فراهم شده تا بتوانند با حداقل میزان مصرف انرژی  حداکثر کاربری را در اختیار داشته باشند. در اینجا به برخی از این فناوری ها و برنامه ها که اهمیت بیشتری دارند اشاره خواهیم کرد.

قابلیت افزودن لباس در زمان شستشو (Add Garment)

به کمک این قابلیت شما می توانید لباسهایی را که از چرخه شستشو جا مانده اند به لباسشویی اضافه کنید. برای استفاده از این فناوری، کافیست کلید Pause/Stop دستگاه را برای چند ثانیه نگدارید تا پروسه شستشو متوقف شود سپس چند ثانیه صبر کنید تا سطح آب پایین آمده و امکان باز کردن در دستگاه فراهم شود. بعد از باز کردن در دستگاه و اضافه کردن لباسها، مجددا کلید Play/Start را بزنید تا ماشین لباسشویی به شستشو ادامه دهد. فناوری Add Garment تا حد زیادی به کاهش مصرف انرژی و مواد شوینده کمک می کند.

اسپری آب دو طرفه (Spray wash)

اسپری آب دو طرفه که در داخل درام تعبیه می شود به شستشوی بهتر کف و مواد شوینده از روی لباسها کمک می کند. به کمک این اسپری، در طول مدت زمان شستشو آب به دفعات بر روی لباسها پاشیده شده و موجب بهبود کیفیت شستشو و تمیزتر شدن لباسها می گردد.

آبکشی اضافه (Rinse+)

از آنجایی که باقی ماندن مواد شوینده بر روی لباسها می تواند ایجاد حساسیت کند، استفاده از این برنامه به شما اطمینان می دهد که مواد شوینده به خوبی از بافت پارچه پاک شده اند.

برنامه شستشوی سریع (Quick Wash)

این برنامه برای شستشوی حجم کمی از لباس و یا لباسهایی که زیاد کثیف نیستند، مناسب است. به کمک این برنامه، طی مدت زمان کوتاه مراحل شستشو و خشک کردن به صورت کامل انجام می‌شود که این امر به کاهش میزان مصرف آب و برق کمک می کند.

برنامه شستشوی ضد حساسیت (Allergy Care)

این برنامه برای گروهی از افراد مثل نوزادان و افراد مسن که پوست لطیف و حساس تری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

برنامه شستشوی دستی (Hand Wash)

این برنامه برای لباسهایی که پارچه ظریف و حساسی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این برنامه شستشو بدون آسیب به بافت لباس انجام می شود.

گام پنجم: خدمات پس از فروش و گارانتی

با توجه به اینکه ماشین لباسشویی یک محصول پرکاربرد و گران قیمت است، یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام خرید این محصول باید به آن توجه کنید، خدمات پس از فروش و گارانتی محصول است. شرکتهای معتبر معمولا سلامت محصولات خود را تضمین ‌
می کنند، در نتیجه بهتر است محصولی را خریداری کنید که دارای گارانتی معتبر باشد. علاوه بر خدمات پس از فروش که از اهمیت زیادی برخوردار است، مدت زمان گارانتی نیز اهمیت ویژه ای دارد. ماشین های لباسشویی تی سی ال دارای 36 ماه گارانتی شرکت مادیران هستند در نتیجه شما می توانید بدون نگرانی از بروز مشکلات احتمالی این محصولات را خریداری نمایید.

جمع بندی و انتخاب محصول

در یک جمع بندی ساده، بهتر است قبل از خرید،‌ با توجه به تعداد افراد خانواده و میزان شستشوی روزانه، ماشین لباسشویی با ظرفیت مناسب را انتخاب نمایید. نوع ماشین لباسشویی را بر اساس سلیقه، کاربری و یا محل قرار گیری آن انتخاب کنید. سپس تا حدودی از مشخصات فنی و ویژگی های یک ماشین لباسشویی مثل نوع موتور، برنامه های شستشو و سایر قابلیتهای محصول اطلاعات کسب کنید. در آخر از بین گزینه های مناسب بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. در هنگام خرید حتما کالایی را انتخاب نمایید که خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر داشته باشد. 

red-circle

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

اگر بدنه ماشین لباسشویی برق داشته باشد باید ارت دستگاه را بررسی نمایید. در صورتی که پریز منزل شما ارت ندارد از یک متخصص برق برای انجام این کار کمک بگیرید.

نخ کش شدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی شاید به این دلیل باشد که برنامه شستشو مناسب با لباس‌تان را انتخاب نکرده باشید.

برای جلوگیری از باقی ماندن نرم کننده در جاپودری ماشین لباسشویی، بهتر است نرم کننده را تا زیر خط MAX داخل جاپودری بریزید.

مدت زمان شستشوی ماشین لباسشویی زمانی بیشتر از مدتی می‌شود که بر روی مانیتور دستگاه نشان می‌دهد که وزن لباس‌ها بیشتر از ظرفیت دستگاه باشد.

چنانچه روند شستشو به صورت کامل انجام نشده باشد امکان باز شدن درب دستگاه وجود ندارد.